De populariteit van het instrument kan variëren per branche en regio. Het is afhankelijk van het doel waarvoor je het instrument inzet. De populairste psychometrische instrumenten in Nederland die de persoonlijkheid meten zijn; DISC, Insights Discovery, MBTI, Big Five Personality Traits, StrenghtsFinder, Spiral Dynamics. De persoonlijkheidstypen van Insights Discovery, DISC en de MBTI lijken sterk op elkaar, ook de kleuren voor de gedragsstijlen komen overeen.
DISC: Gedragsstijlen, communicatievoorkeuren en teamanalyse. Vaak ingezet voor teamontwikkeling, communicatietraining en leiderschapsontwikkeling.
Insights Discovery: Voorkeursgedrag en behoeften in verschillende situaties, teamwiel op een goede en slechte dag. Veel gebruikt voor teambuilding, organisatieontwikkeling, communicatietraining en leiderschapsontwikkeling.
MBTI (Myers-Briggs Type Indicator): Focus ligt op het persoonlijkheidstype-indicator. Veel gebruikt voor persoonlijke ontwikkeling, topsport (Action Types) en loopbaanadvies.
Big Five Personality Traits: Focus ligt op de vijf fundamentele persoonlijkheidstrekken (Openheid, Consciëntieusheid, Extraversie, Aangenaamheid en Neuroticisme). Breed gebruikt in psychologisch onderzoek en personeelsbeoordelingen.
StrengthsFinder (CliftonStrengths): Focus ligt op het identificeren van persoonlijke sterke punten. Gericht op het maximaliseren van individuele sterke punten in werk- en levenssituaties.
Gallup StrengthsFinder: Focus ligt op het identificeren van persoonlijke sterke punten. Gericht op het ontdekken en ontwikkelen van individuele sterke punten in de context van werk.
Toepassing van de persoonlijkheidstypen
Het effect van het kleurenmodel van de persoonlijkheid, zoals de psychometrische instrumenten die we hebben genoemd, hangt af van het correcte gebruik en deskundige interpretatie. De vragenlijsten resulteren in een zelfrapportage. In deze rapportage wordt het unieke profiel van de persoonlijkheid omschreven. Deze wordt door de coach op correcte wijze geïnterpreteerd en teruggekoppeld. De coach onderzoekt tijdens het coachgesprek de mate van herkenbaarheid en daarmee de mate van betrouwbaarheid van het profiel.
Ieder kleurrenmodel heeft een specifieke focus. Onze jarenlange ervaring met het coachen van teams heeft ons een goed overzicht gegeven welke instrumenten zich juist goed lenen voor individuele ontwikkeling en welke juist voor teamontwikkeling.