De kleuren van Jung en de kleurenmodellen

Verken hoe de kleuren van Jung inzicht geven in persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren.

De kleurenmodellen van de persoonlijkheid hebben als doel meer inzicht te krijgen in de bewuste en minder bewuste gedragingen van mensen, specifiek om meer inzicht te krijgen in de persoonlijkheid en gedragsvoorkeuren van jezelf en van anderen. Het theoretisch kader is gebaseerd op de uitgebreide psychologische onderzoeken van de Zwitserse psycholoog Carl Gustav Jung. In zijn periode als huisarts groeide zijn interesse voor de persoonlijkheidstypen en de beschrijvende psychologie. De Jungiaanse psychologie is een stroming die ervan uitgaat dat je beschikking kan hebben over vele talenten en dat je door de jaren heen een bepaald voorkeursgedrag hebt ontwikkeld. Hierdoor zijn bepaalde talenten meer zichtbaar en reageren we allemaal anders in specifieke situaties. Jung zag het als een uitdaging om de minder en onbewuste talenten zichtbaar te maken. Naast verschillen, ontdekte hij ook overeenkomstige kenmerken. De inzichten van Jung hebben ertoe geleid dat wij vandaag de dag een model hebben waarmee we het gesprek aan kunnen gaan over de verschillen en overeenkomsten van ons gedrag.

Jungs functies van de persoonlijkheid 

De persoonlijkheidstesten maken onderscheid in de drie type functies uit het onderzoek van Carl Gustav Jung;

– De energiefuncties introversie en extraversie

– De rationele functies denken en voelen

– De irrationele functies intuïtie en gewaarworden

In de basis gaat de theorie ervan uit dat je beschikking hebt over alle functies. Het is niet zo dat als je introvert scoort, je dan nooit extravert bent. Je kunt het beiden zijn. Je zal wel een bepaalde voorkeur hebben voor de ene ten opzichte van de andere. De vragenlijst meet hoeveel procent van de tijd je de voorkeur geeft aan de ene en de andere functie. De instrumenten hebben verschillende benamingen gegeven aan deze functies. Meyers-Briggs heeft bij de MBTI een functie toegevoegd, namelijk beoordelen en perceptie.

Zelfde werkwijze van Insights Discovery, DISC en MBTI

De instrumenten maken gebruik van een digitale vragenlijst, een uitgebreide database en rapportages met uitleg over de bewuste en minder bewuste stijlen van de professional. Het kleurrijke model helpt bij het verankeren van de theorie en de vertaalslag naar de teamdynamiek. De rapportage van de kleurentest wordt een zelfrapportage genoemd. Officieel spreek je niet van een test, omdat je geen norm of fout kunt scoren. De rapportages geven inzicht in hoe jij jezelf ervaart, hoe je denkt dat anderen jou ervaren en hoe je het liefste ervaren wilt worden. Deze combinatie geeft een mooie mix waaruit bewuste en minder bewuste stijlen zichtbaar worden.

Zoals je ziet zijn er veel overeenkomsten in de instrumenten die inzicht geven in de psychologische voorkeuren en teamdynamiek. Het is dan ook niet zo gek dat de instrumenten in de praktijk vaak door elkaar worden gehaald. Je hoort dan; “ik heb Insights gedaan”. “Ohja ik ook, die kleurentest, DISC toch?”. “Nee, ik heb iets met letters gehad, een I en een P?”

Nu weet jij, dat je bij het horen van de kleurentest meerdere opties hebt. Het helpt om door te vragen naar welke rapportage iemand heeft ontvangen en waarvoor de kleurentest is gebruikt. Wil je nog meer weten over de specifieke verschillen tussen Insights Discovery, DISC en MBTI? Bekijk dan de Insights Gids pagina.

Contact opnemen